انار و خاصیت ضد سرطانی آن...

انار

۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳.jpg

انار به نام علمى “Punica granatum L.”از خانواده پونیکاسه “Punicaceae”مى‏باشد.

انار که از دیرباز با نام میوه بهشتی از آن یاد شده است از کلمه لاتین (granatum) به

معنی میوه ای با دانه های بسیار اقتباس

شده است. و دارای مواد مغذی مختلف از

جمله ویتامینها و مواد معدنی است. برای

نمونه انار دارای مقادیری ویتامین C و ویتامین های گروه B مثل اسید فولیک و نیاسین و

مواد معدنی نظیر فسفر، منیزیوم، روی و پتاسیم است. انار با داشتن حدود mg ۲۶۰ پتاسیم در هر ۱۰۰ گرم (در مقابل ۳میلی

گرم سدیم) در کاهش فشار خون موثر

است.



نتایج تحقیقات مختلف، خواص مفید زیادی را به بخشهای مختلف این میوه نسبت می دهند. برای نمونه، آب انار و پوست آن خواص بالقوه آنتی اکسیدانی دارند و با داشتن اثرات ضد سرطانی در پیشگیری و درمان انواع سرطان موثرند. همچنین نتایج تحقیقات انجام شده بر روی موش اثرات قابل توجه عصاره انار را در جلوگیری از پیشرفت تومورهای پوست و مهار رشد تومور پروستات نشان داده است. بنابراین به عقیده دانشمندان آب انار به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، احتمالاً می تواند در انسان نقش پیشگیری از سرطان پروستات داشته باشد.
همچنین نتایج یک پژوهش نشان داد که عصاره انار قادر به مقابله با باکتریهای مولد اسهال از جمله گونه هایی از شیگلا است و بنابراین به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و فواید آن، در درمان اسهال توصیه می گردد.
همچنین عصاره انار اثر ضد باکتریایی در مقابل باکتریهای ایجاد کننده پلاکهای دندانی دارد که در سلامت دندانها موثر است. در عین حال آب انار و پوست آن خواص ضعیف استروژنی دارند که می توانند در برطرف کردن عوارض یائسگی موثر باشند. کلمه ی انار در قرآن کتاب مقدس و همچنین اکثر کتب دینی آمده و اغلب به عنوان نماد حاصل خیزی در تاریخ اسطیر نام برده شده است. این میوه در نقاشی های قدیمی چینی وجود داشته و مصری های باستان نیز مردگان خود را با انار به خاک می سپارند.

کلیات گیاه شناسی

انار داراى شاخه ‏هاى بدون تیغ و یا کمى تیغ دار مى‏باشد. ارتفاع این درخت به ۲ تا ۵ متر می رسد. گونه (گراناتم) داراى ارقام بسیار متعددى می باشد که هر یک از آنها خصوصیات مخصوص به خود را دارند. از لحاظ پوست اغلب قرمز روشن، لیکن برخى داراى پوست سفید، زرد، سبز، سیاه و ترکیبى از اینها مى‏باشند، دانه انواع مختلف انار از لحاظ طعم، رنگ، ریزى، درشتى دانه و هسته (و نسبت این دو به یکدیگر)با هم متفاوت می باشند. از این رو این محصول با توجه به‏مزه به سه دسته: ترش، ملس‏و شیرین تقسیم مى‏شود.درخت انار خاصیت تولید پاجوش زیادى دارد. واریته‏ هاى انار از لحاظ رسیدن میوه نیز در سه دسته : زودرس، میان رس و دیر رس قرار دارند.
گل‏ هاى انار نارنجى متمایل به قرمز، دو جنسى، به صورت انفرادى و یا مجموعه ۵-۳ گل می باشند. انارهاى زینتى داراى گل‏ هاى پُرپَر و زیبا و نسبتاً کوتاه هستند.
انار میوه ه‏اى درشت است که وزن آن از ۲۰۰ تا ۸۰۰ گرم مشاهده مى‏شود. درخت یا درختچه انار دوران باردهى خود را از سال دوم به بعد شروع می ‏کند و داراى عمر طولانى است، بویژه که درحذف پاجوش و جانشین کردن برخى‏از ساقه‏ هاى جوان، به جاى ساقه‏ هاى پیر و همچنین هرس(فرم) و (بهره ‏دهى) انار دقت بیشترى شود.
برگ هاى جوان انار حنائى و عنابى رنگ است و برگ هاى کامل آن سبز خوش رنگ و صاف می باشند. برگ هاى آن به شکل بیضى تا نیزه‏اى وبه طول ۷/۵ سانتتی‏متر وفاقد گوشوارک یا بن برگ مى‏باشد. در مناطق معتدله برگ هاى انار در فصل پاییز زرد نمی ‏شود بلکه همیشه سبز باقى می ماند.
انار را می توان به وسیله قلمه، پاجوش، خواباندن ویا ازطریق کشت بذر تکثیر کرد، لیکن به لحاظ حفظ مشخصات پایه مادرى بهتراست از قلمه و پاجوش استفاده شود.
قسمت‏ هاى مختلف درخت انار، مورد استفاده فراوانى دارد. از پوست درخت انار در دبّاغى و همچنین داروسازى و از میوه آن براى مصرف تازه خورى واز آب انار براى تهیه نوشابه‏ ها و نیز رب انار استفاده می ‏شود. از سایر قسمت‏هاى انار از قبیل گل، برگ، پوست شاخه‏ هاى جوان، ریشه و پوست میوه نیز براى مصارف داروئى و صنعتى استفاده می شود.

انار یکی از میوه هایی است که از قدیم وجود داشته است حتی در کتب قرآن کریم و مقدس چندین بار نام آن ذکر شده است . هومر شاعر معروف یونان در کتاب خود ( اودیسه ) از آن نام برده است . معروف است که حضرت سلیمان باغ بزرگی پر از درخت های انار داشته که به ان عشق می ورزیده است .

درخت انار بومی ایران و مناطق مجاور آن است . کلمه انگلیسی Pomegranate از زبان یونانی مشتق شده که به معنی ( سیب با هسته های زیاد ) می باشد .

انار درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا ۶ متر می رسد و در مناطق نیمه گرمسیری می روید . شاخه های آن کمی تیغدر و برگهای آن متقابل ، شفاف و ساده است .

گلهای انار درشت برنگ قرمز اناری ولی بی بو می باشد . میوه آن کروی با اندازه های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ می باشد . رویهمرفته در حدود بیست نوع مختلف انار در دنیا موجود است .
دامنۀ انتشاردر ایران و جهان : انار یک گیاه نیمه گرمسیری است که از قدیم در مناطق نیمه گرم ایران می‌روید. در نقاط مختلف ایران،شامل بلوچستان، در مناطق مرکزی اطراف کویر مرکزی، مناطق غربی و شمال ایران به طور وحشی وجود دارد و در اغلب مناطق نیمه گرم ایران نیز به طور پرورشی کاشته می‌شود. در بین‌النهرین، شمال آفریقا، جنوب اروپا و اسپانیا و همچنین آمریکا نیز انتشار دارد.

نام گیاه انار در زبانهای مختلف:

نام علمی: Punica granatum

فارسی: انار

عربی: رمان

انگلیسی: Punice apple, Pomegranate tree

آلمانی: Granatbaum

فرانسه: Grenadier

” انار” جواهر زمستان و میوه یلدا :مشهور است که انار از ایران برخاسته درختی است که منشأ آن به تفاوت، ایران، بین‌النهرین و همچنین نواحی شمال آفریقا ذکر شده، در کل درخت انار را بومی کشور ایران می دانند ،جایی که نزدیک به ۴۰۰۰ سال پیش انار در آن کشت می شده است و در حال حاضر نیز نقش مهمی در آشپزی ایرانی ایفا می کند. انار در کشورهای غربی تا قرن ۱۹ محبوب بوده ، ولی از آن به بعد جذابیت خود را به خصوص به عنوان یک میوه ی تازه از دست داده است.انار به عنوان جواهر زمستان در آب و هوای گرمسیر رشد می کند و در مناطقی با زمستان های سرد و تابستان های گرم بهترین رشد را دارد . ایران ،هند و ایالات متحده امریکا از کشورهای اصلی عمل آورنده ی آن هستند.
ترکیبات شیمیایی:قسمت های مختلف درخت انار مخصوصا پوست ریشه و ساقه انار دارای مقدری در حدود ۲۰ درصد تانن و اسید پونی کوتانیک Punicotaniv acid می باشد . پوست درخت انار دارای الکالوئیدی بنام پله تیه رتین Pelletierin است .

۶۷۵۵۶۸۶۷۸۷۹۸۷۹۸۹۷.jpg

در صد گرم دانه انار مواد زیر موجود است .

انرژی ۳۸ کالری

آب ۸۲ گرم

پروتئین ۰/۴ گرم

چربی ۰/۳ گرم

مواد نشاسته ای ۱۰ گرم

کلسیم ۴ گرم

سدیم ۳ میلی گرم

پتاسیم ۲۶۰ میلی گرم

آهن ۰/۵ میلی گرم

ویتامین ب ۱ ۰/۲ میلی گرم

ویتامین ب ۲ ۰/۰۳ میلی گرم

ویتامین ب ۳ ۰/۰۲ میلی گرم

ویتامین ث ۴ میلی گرم

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم انار

۹۷/۸۰ درصد آب
۶۸ کیلو کالری انرژی
۹۵/۰ گرم پروتئین
۳/۰ گرم چربی
۱۷/۱۷ گرم کربو هیدرات
۶/۰ گرم فیبر
۱/۶ میلی گرم ویتامین C
۳/۰ میلی گرم نیاسین
۲۵۹ میلی گرم پتاسیم
این مقدار بیان کننده ی درصدی از میزان توصیه شده ی روزانه برای یک فرد بالغ است.

خواص داروئی:

اندام داروئی: تمام قسمتهای این گیاه مفید و داروئی است. قسمتهای مورد استفاده درخت انار شامل گل، برگ، پوست شاخه‌های جوان و ریشه، پوست میوه، شیره میوه (آب انار) و عصاره تغلیظ شدۀ آن است.

فواید و خواص درمانی و پزشکی میوه انار

خواص آنتی اکسیدانی:
انار منبع مهم آنتی اکسیدان ها ، پتاسیم و ویتامین C است. در واقع آب انار یکی از غنی ترین منابع پلی فنل هاست ، که گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند. هدف آنتی اکسیدان ها کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که در بسیاری از بیماری ها رخ می دهد.
علاوه بر آنتی اکسیدان ، آب انار حاوی دیگر مواد مفید همچون تانن ها و آنتوسیانین ها که بنظر می رسد با بیماری ها مقابله می کنند نیز هست. آب انار همچنین دارای مقدار قابل ملاحظه ای فیبر ، نیاسین و پتاسیم است.
قدرت آنتی اکسیدانی آب انار ممکن است تقریبا سه برابر میزان آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باشد. سایر میوه ها ی حاوی پلی فنل ها شامل توت سیاه ، زغال اخته ، پرتقال ، سیب و انگور است.

از نظر طب جدید و علم تغذیه :

انار نه تنها سرشار از ویتامین است همچنین دشمن قوی در برابر بیماری هایی همچون سرطان ، بیماری قلبی ، سکته مغزی و فشار خون بالاست.

۱-انار غنی از آنتی اکسیدانهای قوی پلی فنولیک(POLYPHENOL)، تانن(TANNINS)،(PUNICALAGINS) و(ANTHOCYANINS) میباشد.

۲-الاژیک اسید ELLAGIC ACID موجود در اناراز بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی را کند میسازد.

۳-انار برای سلامتی قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و سکته ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزامیر و پیشگیری از سرطانها بویژه سرطان پروستات مفید است.

۴-آب انار خاصیت میکروب کشی و ضذ عفونی کنندگی دارد.

۵-یک انار معمولی ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین میکند. همچنین انار منبع خوبی از اسید فولیک، پتاسیم و آهن میباشد.

۶-کاهش فشار سیستولیک خون و کلسترول بد نیز از دیگر خواص انار میباشد.

۷- آنتی اکسیدان های موجود در انار ۳ برابر میزان آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز و شراب قرمز است.

۸-انار تشکیل پلاک عروق را تا ۳۰ درصد کاهش میدهد.انار میزان نیتریک اکساید بدن را نیز افزایش میدهد.

۹-انار خون ساز و تصفیه کننده خون است.

۱۰-انارعطش را برطرف کرده و خنک کننده است.

۱۱-انار برای درمان اسهال،آرتریت،زردی و بواسیر مفید است.

۱۲-انار اشتها آور است.

۱۳-انار در درمان کم خونی و افزایش انرژی بدن موثر و مفید است.

۱۴-انار تقویت کننده کبد و کلیه ها میباشد.

از نظر طب قدیم ایران :طبق نظر حکمای طب سنتی به طور کلی تمام میوه انار سرد، تر و قابض است. آب فشرده انار نیز سرد و تر است و کمتر از پوست انار قابض است. پوست انار سرد و خشک و بسیار قابض است. انار ترش روده‌ها را خراش می‌دهد. بخصوص اگر ناشتا خورده شود و ممکن است موجب التهاب روده‌ها شود. گل انار بسیار قابض است و پوست درخت و پوست ریشه بسیار قابض‌تر از سایر قسمتها می‌باشد. اگر آب انار شیرین بعد از طعام خورده شود، برای تصفیه خون و تقویت کبد و یرقان و خفقان و سرفه گرم و صاف شدن صدا و رفع حکه و باز شدن رنگ صورت نافع است. مسهل صفرا و مقوی معده است و برای تب‌های صفراوی و یرقان و جرب و حکه بسیار مفید است. مضمضمه آب آن برای زخم‌های بد دهان نافع است.

برای مصارف دارویی از گل ، برگ ، پوست درخت ، پوست ریشه و دانه انار استفاده می شود .

۱)انار شیرین ادرار آور است .

۲)ملین مزاج است .

۳) آب انار شیرین برای بیماریهای مجاری ادرار مفید است .

۴)ترشح صفرا را زیاد می کند.

۵)آب انار اسهال را برطرف می کند.

۶)اگر آّ انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی جلوگیری می کنید .

۶۷۵۶۵۶۵.jpg

۷) خون ساز است .

۸)خون را تصفیه می کند .

۱۰)برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است .

۱۱)آب انار خنک کننده است .

۱۲)رنگ صورت را شاداب می کند .

۱۳)صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می کند .

۱۴)برای وزن اضافه کردن انار بخورید .

۱۵)آب انار مقوی قلب و معده است .

۱۶) میوه انار سرد و تر و قابض است .آب انار سرد و تر و پوست انار سرد و خشک و بسیار قابض می باشد .

۱۷) کلیه قسمت های درخت انار دارای تان می باشد که بسیار قابض است .

کدام قسمت گیاه انار اثر درمانی دارد؟

از تمام گل، برگ، پوست، ساقه‌های سبز و جوان پوست ریشه، پوست میوه و دانه و سرانجام عصاره و آب انار استفاده درمانی بعمل می‌آید. عصاره پوست درخت بعنوان ضد کرم بر ضد تیپ ورم و همچنین بر ضد هایمنولتی دوزیس مؤثر است. عصارۀ آبی اثرش کمتر از عصاره تهیه شده با سرکه می‌باشد. پوست ریشه آن دارای اثر کرم کشی بر ضد تیناکانینا است. میوه آن دارای مقدار زیادی تانن است. بنابراین بسیار قابض است و جوشانده میوه یا پوست میوۀ آن برای معالجه اسهال و اسهال خونی نافع می‌باشد. این جوشانده بعنوان مایع شست و شو برای التیام بواسیر و ترشحات سفید مهبل با لکوره آنیز مصرف می‌شود. در مورد التیام زخم گلو و تهیه غرغره جوشانده پوست میوه انار را توصیه می‌کند. میوۀ انار ضد سرفه و ملین است. گیاه دارای خاصیت باکتری‌کشی نیز می‌باشد. تخم آن مقوی معده و آب انار مقوی قلب و معده و خنک‌کننده است. برگ درخت انار به حالت تازه یا خشک تیزابهای مطبوعی می‌دهد که در ضعف اعمال معده، کمی اشتها، حالت تهوع، ضعف عمومی، کم خونی بخصوص در دختران جوان، رفع خستگی عمومی بعد از پایان بیماریها، میگرن، اسهال مزمن اثر مفید دارد.برای دفع کرم کدو، دم‌کردۀ ریشه انار از سایر قسمتهای آن مؤثرتر است (اثر الکالوئید پله تیه رین). اثر ضد کرم و کرم کشی آن مربوط به وجود الکالوئید ایزوپله تیه رین می‌باشد.

انار سرشار از ویتامین است.
خوردن دانه های انار به مراتب بهتر از نوشیدن آب انار است و انار میوه ای است که به آن خون ساز می گویند و به همین علت بهترین موقع برای مصرف آن صبح و قبل از صبحانه است.
انار مقوی قلب، مفرح، دفع کننده چربی، رفع کننده سموم اغلب عفونت های داخلی است. خوردن انار با پرده های سفید آن شکم را دباغی می کند.
رب انار، برگ انار، در ضعف معده ، کم اشتهایی، تهوع، ضعف عمومی، تصفیه خون، خاصه در دختران جوان و در رفع میگرن بسیار مفید است.
دانه های میوه جنگلی انار که به (نار دان) شهرت دارد در معالجه اسهال بسیار موثر است. آب انار شیرین با شکر و نشاسته برای درد سینه و سرفه توصیه می شود.
فواید دارویی انار توسط پزشکان مورد تایید قرار گرفته و در طب سنتی از آن به عنوان داروی ضد انگل، ضد اسهال، تقویت کننده قلب، جمع کننده پوست و برای درمان زخم های دهان، خونریزی لثه، بواسیر خونی و زخم معده استفاده می شود.
اخیرا پزشکان عصاره های گوناگونی از قسمتهای مختلف درخت انار تهیه کرده و تحت آزمایشات فارماکولوژی قرار داده اند تا بتوانند ماده موثری را که فشار خون را پایین می آورد جدا کنند.

خواص دیگر انار:

۱-دم کرده پوست انار گلودرد را تسکین میدهد.

۲-انار برای التهاب معده مفید است.

۳-انار قابض است بویژه پوست ریشه درخت و پوست میوه آن.

۴-جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده را نابود میسازد.

۵-انار ادرار آور است.

۶-برای درمان اسهال ۳۰ گرم پوست انار را با ۳ گرم دارچین در یک لیوان آب بجوشانید و بصورت خنک میل کنید.

۷-برای رفع گرفتگی صدا ۳۰ گرم پوست انار را به همراه ۲ گرم زاج سفید جوشانده و غرغره کنید.

۸-برای رفع دل درد روی دانه های انار نمک و فلفل زده وآن را میل کنید.

۹-برای رفع تب یک لیوان آب انار را به همراه اندکی زعفران میل کنید.

۱۰-پوست انار را در زیر نور آفتاب خشک کرده و تبدیل به پودر کنید. سپس آن را با اندکی فلفل سیاه و نمک مخلوط کرده و همراه با خمیر دندان، دندانها را مسواک بزنید. این مخلوط باعث سفید و درخشان شدن دندانها شده و برای سلامتی لثه ها نیز مفید است.

۱۱-جوشانده پوست انار برای گلودرد و التهاب گلو مفید بوده و همچنین خاصیت ضد کرم نیز دارد.

۱۲-دانه انار برای حل کردن سنگ کلیه و مثانه مفید است.

خواص دیگر قسمت های درخت انار

۱. جوشانده پوست ریشه درخت انار کرم معده و روده را از بین می برد .

۲. جوشانده پوست درخت انار نیز اثر ضد کرم درد .

۳. برای برطرف کردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و یا جوشانده برگهای انار استفاده کنند .

۴.خانم هائیکه عادت ماهیانه شان منظم نیست می توانند از جوشانده برگهای انار استفاده کنند.

۵.برگهای له شده انار را اگر روی پوست بگذارید خارش را از بین می برد .

۶.برای برطرف کردن سوختگی پوست ، گلهای انار را له کرده و با روغن کنجد مخلوط کنید و این پماد را روی قسمت سوختگی بمالید .

۶۷۵۶۶۵۴۶۷۶۸۹۷.jpg

۷. جوشانده پوست درخت و پوست ریشه درخت انار کرم کش است .

۸.دم کرده گل انار اسهال مزمن را برطرف می کند .

۹.دم کرده گلهای انار را بصورت غرغره برای از بین بردن زخمهای دهان بکار ببرید .

۱۰.برای برطرف کردن دندان درد ، دم کرده ریشه درخت انار را در دهان مضمضه کنید .

۱۱.انار ترش و شیرین (میخوش )ادرار را زیاد می کند .

۱۲. برای برطرف کردن بواسیر باید معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد .
مقابله با بیماری هاتحقیقات نشان داده اند که آب انار می تواند از خطر بیماری قلبی و سکته مغزی بکاهد. برخی مطالعات نشان داده اند که آب انار می تواند فشار خون را پایین آورد و به سلولهایی که باعث سرطان سینه می ش.وند حمله می کند.
در یک تحقیق نیز مشخص شده عصاره میوه انار ممکن است حاوی عامل موثری در برابر سرطان پوست باشد.
نوشیدن مقداری (حدود ۲۸ گرم) آب انار در روز توسط مردان مبتلا به سرطان پروستات از پیشرفت سریع بیماری جلوگیری می کند.
آب انار و اثرات ضد التهاب مفاصل :تحقیق نشان داد آب انار مانع از افزایش آنزیم های ابتلا به التهاب مفاصل و از بین رفتن غضروف ها می شود.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن ریزرف امریکا گفتند: انار دارای ماده ضد التهاب انترلوکین ۱ بی است ونقش مهمی در تحلیل بردن غضروف ها در اشخاص مبتلا به دردهای مفصلی دارد.
آمار مرکز بهداشت ملی آمریکا نشان داد ۲۰ میلیون نفر در این کشور از درد مفاصل رنج می برند.
پزشکان گفتند: درد مفاصل شایع ترین دردهاست و بسیاری از مردم برای معالجه آن از شیوه های سنتی و طب گیاهی استفاده می کنند.
انار در از بین بردن بسیاری از بیماری ها مفید است و از تحلیل رفتن غضروف ها جلوگیری می کند.
زنان خوردن انار را فراموش نکنند :تحقیقات جدید حاکی از آن است که انار منبع غنی از آنتی اکسیدانها است و در حفظ بدن از بیماریهای مزمن و بیماریهایی چون بیماری قلبی و ناراحتی های خونی و تصلب شرایین نقش مهمی را داراست .مشخص شده است که هر چه زنان بیشتر در خوردن این میوه بهشتی مداومت داشته باشند باعث طول عمر و حفظ طولانی مدت بدنشان از بیماریهایی می شود که با افزایش سن به سراغ انسان می آید و همچنین این میوه شادابی و طراوت را برای زنان به ارمغان می آورد .محققان ، زنان را به خوردن این میوه سفارش می کنند زیرا آنها را در سن یائسگی از ابتلا به بیماریهای قلبی و شرایین و پوکی استخوان و سرطان سینه مصون می دارد زیرا مواد این میوه قدرت مبارزه و نابود سازی سلولهای سرطانی را بدون هیچ آسیبی به دیگر سلولهای سالم انجام می دهد .انار» از سرعت پوکی استخوان در زنان می کاهد:«انار» منبع غنی از استروژن است که می تواند با این خاصیت از فاز سریع پروسه پوکی استخوان در زنان یائسه جلوگیری کند; بنابراین مصرف منظم عصاره انار که محتوی روغن دانه انار باشد می تواند از مشکلات یائسگی در زنان جلوگیری کند. مطالعات اپیدمیولوژیکی نشان می دهد که کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف رژیم های غنی از پلی فنول ها در ارتباط است که این مواد به مقدار فراوانی در انار وجود دارند و اثرات ضد سرطانی و ضد تقسیم سلولی را در آن شامل می شوند. همچنین چندین کاربرد درمانی انار درمورد سرطان سینه و نیز سرطان پروستات گزارش شده است. مطالعات نشان می دهد که مصرف آب انار با خاصیت ضد آتروژنیسیته در سلامت قلبی، عروقی موثر است; به طوری که در مطالعه ای اثرات مصرف آب انار توسط بیماران اترواسکلروتیک با تنگی عروقی کاروتید ثابت شد. ترکیبات پلی فنولیک اثرات ضدالتهابی نیز از خود نشان داده اند که این مواد عمدتا در سبزیجات و میوه جات تازه و به ویژه انار یافت می شوند.
انار، ضد سرطان پروستات و سرطان پوست :گروهی از پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس به بررسی گروهی از مردان مرد ۶۵ تا ۷۰ ساله مبتلا به سرطان پروستات پرداختند که با جراحی یا پرتوتابی درمان شده بودند اما علائمی نشان می‌دادند که بیماری در آنها به سرعت در حال بازگشت است.
وجود سلول‌های سرطانی در این افراد با اندازه‌گیری یک ماده شیمیایی در خون به نام “آنتی‌ژن اختصاصی پروستات” (PSA) از لحاظ عود سرطان تحت نظر قرار داشت. این پژوهشگران مدت دو برابر شدن میزان PSA در خون را اندازه می‌گرفتند. هر چه این مدت کوتاهتر باشد نشانه سرعت پیشرفت سرطان است.میانگین این زمان دوبرابرشدن در این بیماران ۱۵ ماه بود آما در بیمارانی که آب انار می‌نوشیدند میانگین این زمان تا ۵۴ ماه افزایش یافت. در برخی از مردان تحت بررسی پس از سه سال از درمان اولیه علیرغم آن که هیچ درمانی جز نوشیدن آب انار دریافت نمی‌کردند میزانPSA ثابت باقی مانده بود.

دکر آلن پانتوک سرپرست این تحقیق می‌گوید:” من از دیدن این بهبودی در این افراد شگفت‌زده شدم. شاید با استفاده از آب انار بتوانیم نیاز این افراد را به درمان‌های مکملی مثل شیمی درمانی یا هورمون‌ درمانی که عوارض جانبی خاص خود را دارند برطرف کنیم.”

ظاهرا آب انار باعث کاهش مولکول‌های گیرنده هورمون‌های جنسی مردانه در سلول‌های پروستات می‌شود. به همین دلیل هورمون های جنسی دیگر نمی توانند سلول‌های پروستات را تحریک کنند تا به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. همچنین آب انار آنتی ژن ویژه پروستات را هم کاهش می دهد.

با نتایج به دست آمده در این تحقیق به نظر می رسد که خوردن انار و نوشیدن آب آن برای مردان خصوصا مردانی که مبتلا سرطان پروستات هستند، می تواند یک روش بدون عوارض پیشگیری و در مان باشد.

بر اساس اطلاعات موجود احتمالا انار مضرات و عوارضی ندارد ، در حالی که فواید زیادی برای آن کشف شده است. بنابراین مصرف آن پر فایده به نظر می‌رسد. البته قبلا هم اثر مطلوب انار روی سرطان پوست ثابت شده بود. شاید انار روی سایر انواع سرطان نیز اثرات مطلوبی داشته باشد. و حتی شاید در عصاره انار دارویی ضدسرطان نهفته است.

آب انار به داشتن اثرات ضدالتهابی و میزان بالای مواد آنتی اکسیدانت آن مشهور است.

آنتی‌اکسیدانت‌ها از بدن در مقابل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد – که در واکنش‌های شیمیایی در بدن تولید می‌شوند- محافظت می‌کنند.

انار همچنین حاوی موادی به نام ایزوفلاوون‌ها است که تصور می‌رود نقشی در نابودی سلول‌های سرطانی داشته باشند.

استفاده از انار، آب انار و رب انار را برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و مغزی مفید است

افزایش سن، فشار خون، کلسترول، مصرف دخانیات، دیابت، بیماری قلبی عروقی از جمله عوامل در ارتباط با بیماری عروقی مغز است. و بیماریهای عروقی مغز شایع ترین بیماری سیستم عصبی مرکزی است که یکی از عوامل اصلی مرگ ومیر در کشورهای پیشرفته است.انار مجموعه ای از خواص درمانی را داراست که به آن قابلیت بالایی در پیشگیری از تغییرات عروقی که موجب بیماری می شود، می دهد. استفاده طولانی مدت از انار با کاهش ضایعات عروقی همراه بوده و این میوه به عنوان جدیدترین ماده آنتی اکسیدان می تواند در حفاظت عروقی نقش ویژه ای را ایفا کند. تقلیل کلسترول و تری گلیسیریدها از جمله خواص درمانی انار است و این اثرات درکنار خاصیت آنتی اکسیدانی آن می تواند در درازمدت سبب بهبود ضایعات عروقی شود. استفاده از انار، آب انار و رب انار را برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و مغزی به افراد سالمند توصیه کرد.مصرف روزانه یک لیوان آب انار طبیعی از پیشرفت ضایعات عروقی جلوگیری می کند.

آیا انار خونساز است ؟این تصور که میوه انار خونساز است تصوری غیر علمی و غلط است و باید تصریح کرد که انار خواص درمانی متعددی مانند : کاهنده فشار خون دارد اما خونساز نیست چرا که خونسازی نیازمند افزایش فعالیت مغز استخوان در پی دریافت کافی اهن میباشددر حالیکه هیچ یک از میوه ها حاوی مقادیر کافی از اهن نیستند.

مضرات :کسانیکه سرد مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند . زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می کند . اینگونه افراد باید انار را با زنجبیل بخورند . جوشانده پوست درخت و پوست ریشه آن که برای رفع کرم بکار
می رود ممکن است ایجاد سرگیجه و استفراغ کند . بهر حال در خوردن جوشانده آن باید احتیاط کرد و این کار باید تحت نظر متخصص انجام گیرد .

نگهداری انار:انار تازه در دمای اتاق (در محل تاریک و خنک) تا یک هفته قابل نگهداری است.انار قاچ خورده درون یخچال تا ۲ هفته قابل نگهداری است.دانه های انار را میتوان درون یک ظرف دردار تا ۶ ماه درون فریزر نگهداری کرد.

وضعیت تولید و صادرات انار در جهان:درخت انار ، ۵ هزار سال پیش در ایران کاشته می شد و نهال این درخت از ایران به بقیه کشورهای جهان رفته است. اکنون ۱.۲ میلیون تن از این میوه در جهان صادر می شود.
هند اولین صادرکننده انار است و پس از هند ، ایران ، امریکا ، ترکیه ، اسپانیا ، تونس و فلسطین ، صادرکنندگان اصلی انار هستند.

۶۷۵۷۵۷۷۶.jpg

نحوه دان کردن انار:
۱-تاج انتهایی انار را جدا کنید.
۲-به آرامی پوست انار را چندین برش قطری بدهید.
۳-انار را درون یک کاسه آب به مدت ۵ دقیقه بخیسانید.
۴-انار را زیر آب نگه داشته و دانه ها را از پوست و پرده های سفید رنگ جدا کنید. دانه ها به ته ظرف رفته، و پوست و پرده ها روی آب شناور خواهند شد.
۵-پوست و پرده ها را از روی سطح آب بر دارید.
۶-دانه ها را درون صافی و یا آبکش ریخته و آب آنها را بگیرید. سپس با یک دستمال تمیز آنها را خشک کنید.

سازمان کشاورزی ایالات متحده امریکا (USDA) در مورد خواص انار تحقیقات می کند:بر طبق تحقیقات سازمان کشاورزی ایالات متحده امریکا (USDA) انار منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها ،پتاسیم و ویتامین C می باشد که بدن را در مقابل بیماری هایی نظیر سرطان ،بیماری های قلبی –عروقی و فشار خون بالا محافظت می کند.
انار برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف ،مشکلات گردش خون ،دریافت پایین غذایی و چربی خون بالا (LDL) دارند ،مفید است.
آب انار حاوی تانن ها ،آنتوسیانین ها ،پلی فنول ها (گروهی از آنتی اکسیدان ها) و نیز مقادیر زیادی فیبر ،نیاسین ،پتاسیم است. آنتی اکسیدان های موجود در انار در پیشگیری یا کاهش سرعت آسیب سلولی که در شروع بسیاری از بیماری های دخیل است ،مرتبط می باشد.
نکات قابل توجه قدرت آنتی اکسیدانی آب انار است که قریب به ۳ برابر بیشتر از چای سبز می باشد.

انتخاب هنگام خرید چه اناری را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب انار باید انواع سنگین تر آن را انتخاب کرد و پوست آن باید صاف ،شفاف ،نازک و بدون ترک باشد.

انار شیرین بهتر است یا ترش؟بسیاری از مردم معتقدند انار شیرین درمان کننده بسیاری از بیماری ها و دردهاست، بله این صحیح است زیرا همان طور که در اثرات درمانی انار می دانیم بسیاری از بیماری ها را درمان می سازد، اما این خواص حیاتی و درمانی در انار شیرین به مراتب بیشتر و کامل تر است زیرا انار شیرین، اناری است که کاملا رسیده و ترکیبات شیمیایی آن، کامل گردیده است و به طور طبیعی به تکامل مواد مغذی موجود رسیده است.
باید یادآور شویم در انار ترش که مواد قندی آن کمتر است، مواد اسیدی مانند اسید مالیک و اسیدستریک وجود دارد که در بعضی از افراد ایجاد ناراحتی خواهد کرد ولی به طور کلی برای سلامتی پوست بسیار نافع است.نکته مهم این است که با مصرف انار، سموم بدن دفع می گردد و این خود در ایجاد فرح و نشاط بسیار تأثیرگذار است. در این جا لازم به ذکر است که کبد که وظیفه پاکسازی سموم از بدن را داراست با مصرف انار تقویت می گردد.
مصرف انار برای سلامت پوست و رفع لک های صورت بسیار مفید است، انار برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار کارآمد است.انار یک میوه نیست بلکه یک پزشک و یک درمان کننده بیماری های کبد، مسومیت های خون، خستگی جسمی و عصبی و بالاخره رفع کننده سرماخوردگی و بیماری های عفونی و انگل های دستگاه گوارش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد